Strategische communicatie
Strategische communicatie
Het onderwerp klimaat is nou niet bepaald sexy. Daarom is effectieve communicatie over klimaat een enorme uitdaging. Wij zetten twee methodieken in.
Klimaatverandering is complex. Je hebt er in je dagelijkse leven niet (echt) mee te maken. Toch is het groots en lijkt je eigen bijdrage nutteloos. En dan is ons brein hier ook niet echt lekker op ingesteld. We zijn drukker met het hier en nu dan met onze toekomst.
Goede communicatie is de sleutel om mensen in beweging te krijgen. De beste truc: Met iedereen individueel gaan praten, praten en nog eens praten…. Maar ja, al die gesprekken met 17 miljoen Nederlanders gaan we niet redden voor 2050.
Klimaat-coach onderscheidt twee vormen van interventies hoe je op basis van communicatie een doelgroep in beweging kan krijgen. Intentionele communicatie en effectcommunicatie. In gesprek met jou kunnen we onderzoeken welke vorm van interventie het meest geschikt is voor jouw situatie.
Intentionele communicatie
Weet je al welk klimaatvriendelijk gedrag je wilt stimuleren? Dan kunnen we aan de slag met intentionele communicatie. Op basis van psychologische modellen doen we een doelgroepanalyse. Dit geeft inzicht op belangrijke gedragsfactoren. Vervolgens weten we waar we ons op moeten richten met onze interventie om klimaatvriendelijk gedrag te stimuleren.
effectcommunicatie
Weet je nog niet precies welk klimaatvriendelijk gedrag je wilt stimuleren en hoe je met jouw bedrijf een bijdrage kunt leveren aan een duurzame toekomst? Dan kun je aan de slag met effectcommunicatie.
Bij effectcommunicatie ga je simpelweg aan de slag met jouw doelgroep om gezamenlijk een oplossing te bedenken op de uitdagingen van onze toekomst. Lees hier verder over effectcommunicatie.