In ons land ligt er 29.000 kilometer aan fietspad en gezamenlijk bezitten we 22,8 miljoen fietsen. We kunnen ons land terecht bestempelen als fietsland. En dat stempel mogen we vaker communiceren. Het stimuleert klimaatvriendelijk gedrag.
Fietsen is positief voor ons klimaat. Wij vertonen dus als Nederlanders massaal klimaatvriendelijk gedrag als we op de fiets stappen.
Het is slim om vaker te communiceren dat ons fietsgedrag zo goed is voor het klimaat. Dit leidt ertoe dat we ons fietsgedrag (nog) meer koppelen aan klimaatvriendelijk gedrag. Fietsers zullen zichzelf dan meer beschouwen als milieubewust. En daarmee wordt de milieu-zelfidentiteit versterkt.
Uit onderzoek blijkt dat als mensen zichzelf hoger inschatten op hun milieu-zelfidentiteit, dat het dan waarschijnlijker is dat ze vaker de fiets gaan pakken en ook ander klimaatvriendelijk gedrag vertonen. Een slimme manier van communiceren dus!
Lees hier verder over gedragsverandering.