Duurzaam gedrag

Duurzaam gedrag maakt gelukkig

Uit onderzoek blijkt dat duurzaam gedrag gelukkig maakt. Het kost vaak wel wat moeite en geld, maar het blijkt dat dit ten goede komt aan jouw welzijn en dat is interessant voor de media- en communicatiebranche.

Je kunt duurzaam gedrag als omslachtig zien. Daardoor kun je je als media- of communicatieprofessional bezwaarlijk voelen als je mensen moet overtuigen om afval te scheiden, vaker de fiets te gebruiken, energie te besparen of duurzame producten aan te schaffen. Het vraagt namelijk iets extra’s van jouw doelgroep en dat levert een negatieve connotatie op.

Maar uit dit onderzoek blijkt dat je je als media- of communicatieprofessional helemaal niet zo bezwaarlijk hoeft te voelen. Jouw doelgroep wordt gelukkiger van jouw boodschap! En zeker als jouw doelgroep zich bewust is van het duurzame gedrag; bewust kiezen voor een duurzaam product versterkt het welzijnsgevoel. Een “warm glow-gevoel”, aldus de onderzoekers van de Rijksuniversiteit Groningen.

Dit geeft dus een heel ander perspectief op de berichtgeving over duurzaam gedrag en is goed om te benadrukken. Je kunt een positief frame hanteren waarin je duidelijk maakt dat duurzaam gedrag een betekenisvol gevoel geeft.  Het vraagt dan wel iets meer moeite en geld, maar het maakt mensen wel gelukkig!

Lees hier verder over het onderzoek van de RUG.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *