Zoek “klimaatverandering” op in Google afbeeldingen en je vindt een smeltende ijskap (met of zonder ijsbeer), een dorre vlakte (evt. met afgestorven boom) en een vervuilende fabriek (meestal drie stomende fabriekspijpen). Dit soort beelden helpen ons niet om ook in actie te komen.
Google voelt met dit soort cliché beelden haarfijn aan wat mensen associëren met klimaatopwarming. Je ziet deze beelden dan ook vaak terugkomen in de media. En dat is een probleem. Want met die beelden blijft klimaatverandering een ver-van-mijn-bed-show. En daarmee houden we het gevoel dat het ons niet raakt…
Maar er zijn talloze oer-Hollandsche alternatieven! Beelden van fietsers in een stortbui, een afgeladen Scheveningen en een overvolle A2 representeren net zo goed de klimaatproblematiek. Kies je die beelden voor jouw programma, presentatie of website? Dan koppel je herkenbare beelden aan de klimaatproblematiek en op die manier maak je impliciet de problematiek urgenter voor je doelgroep.